Головна » Файли » Пам'ять |
Бердянськ готується до 150-літнього ювілею Т.А. Зіньківського
05.08.2012, 08:07 | |
Бердянськ готується до 150-літнього ювілею Т.А.Зіньківського
З ініціативи місцевої влади,
громадських організацій у місті Бердянську сиріч, розпочинаючи з весни,
проводяться різноманітні заходи в школах, бібліотеках, краєзнавчому музеї по
вшануванню пам’яті нашого земляка, пошануванню його таланту, серед яких – і
встановлення меморіальної дошки, проведення наукової конференції в Бердянському
державному педагогічному університеті, у зв’язку з цим діє комісія при
міськвиконкомі.
Бердянці, власне, як і вся Україна, з
нетерпінням чекають чотиритомного видання творів Т. Зіньківського, підготовчу
роботу до якого здійснив професор Київського Гуманітарного інституту
Національного авіаційного університету Сидір Степанович Кіраль, в минулому
викладач і науковець Бердянського педагогічного університету, керівник міського
осередку «Просвіти», тобто також наш земляк, який упродовж вже багатьох років
досліджує життя і творчість письменника і громадського діяча.
«Кудою
йти?» Хто я тепер у дзеркалі буття? Яким відбитком по собі я буду Після століття гніту забуття, Серед імперством вигубного люду?
Чи ж бо є на світі бодай ще такий
нарід, в історичній пам’яті якого домінує… антипод – безпам’ятство, тобто на його історичному
шляху – винятково довгому, широкому і духовно багатому, бо, приміром, з’ява
взагалі первинного на Землі релігійного вірування, в центрі якого, певна річ,
було Сонце, відбулася на наших теренах і датується 12-10-м тисячоліттям до н. е. – натомість існуючої
об’єктивно беззаперечної тяглості поколінь і епох, вимірів у часі і просторі… у
свідомості людності, в історичній пам’яті
зіяють провалля? Підтвердженням
цьому є і вже більш ніж століття замовчуване, тому незнане ім’я Трохима Аврамовича Зіньківського,
письменника, філософа, етнографа, мовознавця,
громадського діяча, який народився і виріс у місті Бердянську, тут завершив
свій і останній путь, і який, попри межово короткий життєвий шлях, явив собою
спалах яскравої зорі, що своїм сяйвом
викликає подив, зачарування і
велику надію.
Трохим Зіньківський народився
первістком у багатодітній родині в невеличкому будинку на тихій мальовничій
Лісківській вулиці (нині ім. Куйбишева, м-район Ліски) 4 серпня (за с. ст. 23
липня) 1861 р. Його поява на світ збіглася
з роком смерті Т. Шевченка і була знаменням про те, що Україна
народжувала й народжуватиме вірних синів і дочок своєї Вітчизни. Перші уроки
грамоти одержав від батька. Світосприйняття в родинному колі, серед ланів,
луків, садів і сині моря – він нестиме у своєму серці до останку, тому саме
сюди, вже безнадійно хворий, приїде влітку 1891 р. з великим сподіванням знайти
порятунок від смерті, щоб далі жити і творити.
В початкових навчальних закладах: приходській
школі, двокласному училищі – малий
Трохимко навчався блискуче. В 13 років він вже читає праці Платона,
теорії Сен-Сімона, Фур’є, твори Г.
Квітки-Основ’яненка, «Чорну раду» П. Куліша, «Кобзаря» Т. Шевченка. Навчанню у
Феодосіївському вчительському інституті, куди він вступив, мрії стати вчителем
завадила російсько-турецька війна, бо
виниклі складнощі від неї – підірвали
здоров’я. За вдачею гордий і незалежний, прагнучи домогтися кращого у
житті і щоб не обтяжувати матеріального становища батьків, хлопець разом з бердянським приятелем Василем
Кравченком у жовтні 1879 р. поступає на
військову службу, гнітюче враження від якої, а найперше – непереборна тяга до
знань, до науки, приводять його, урешті, до Одеського юнкерського училища, де
доля звела з надзвичайно талановитим учителем історії та географії Леонідом
Смоленським, під впливом якого опанував широкий історичний масив знань,
долучився до наукової роботи, – в
цьому середовищі у нього вповні визріває національне самоусвідомлення. На той
період припадає й знайомство з письменником Борисом Грінченком, яке вилилось у
щиру плідну творчу дружбу. До речі, також традиційно блискуче навчання на цей
раз завершилося дещо по нижчому розряду
з-за «солдафонської» в’їдливості «ротного».
У подальшому проходить військову
службу у Черкасах, Умані, в травні 1883
р. йому присвоєно офіцерське звання, ця обставина покращила матеріальне
становище. В зазначений період продовжує працювати над собою: читає твори
українських, російських та зарубіжних
письменників, пильно стежить за літературним життям в Україні, вивчає іноземні мови,
здійснює переклади творів Салтикова-Щедріна, праць В. Максимовича. На цей час
припадає й початок його літературної творчості. Перебуваючи у Києві у травні
1886 р., знайомиться з визначними діячами української культури: Олександром
Кониським, Миколою Лисенком, Михайлом Старицьким, Павлом Житецьким, Оленою Пчілкою, Василем Горленком, Феофаном
Лебединцевим .
Восени 1887 р. Т. Зіньківський вступає до Петербурзької військово-юридичної
академії. Весь петербурзький період він живе Україною, бере участь в усіх
українських справах. Збагнувши становище рідної землі –України з позицій
північної імперської столиці, зіткнувшись зі свавільними цензурними заборонами
всього українського, Трохим Аврамович остаточно переконується в необхідності
невтомної праці на благо рідного краю. Він завершує автобіографічне оповідання
«Сидір Макарович Притика», пише нові: «Сон (Марія)», «Історична казка», «Кудою
йти?» і ін., об’єднує кілька з них під загальною назвою «Малюнки справжнього
життя», здійснює переклади байок Езопа, творів Плутарха, Вергілія, сам пише
байки, давши назву їх збірці «Бджілка», створив працю «Шевченко в світлі
європейської критики», перекладає твори Мольєра, готує бібліографічний покажчик
з української мови збирає матеріали для граматики української мови, для історії української
літератури, з останнього дійшов висновку,
що українська література починається не з І. Котляревського, а має
давнішню традицію.
Під час навчання відбуваються зміни і
в особистому житті письменника, він стає до шлюбу з Ганною Тимофіївною
Сервичківською і був щасливий з того, вершиною їх кохання було народження
донечки. У травні 1890 р., закінчивши навчання в академії, певна річ, по
найвищому розряду, вже в чині штабс-капітана
відбуває до Києва, у планах – перехід на цивільне життя, юридична
практика і невтомна творча праця. Та злий фатум – застуда, запалення
легенів, подальший підступний розвиток хвороби – понівечив і укоротив його
долю. Нехтуючи хворобливим станом, продовжував літературну працю, записував
фольклор, створив одне з кращих оповідань «Моншер-козаче».
Врешті, в середині червня 1891 р.
знесилений приїхав у Бердянськ до рідних в надії на порятунок від хвороби, але
турбота близьких, друзів вже була безсила перед неминучістю. Та –
всесильна їх любов і пам'ять, як, урешті-решт
має бути – і всього суспільства.
8 червня (за н. ст. 20 ч.) ввечері
Трохима Зіньківського не стало. Ховали
його з військовими почестями, поховали поруч з могилою матері. Звістка про
смерть пекучим болем обізвалася в серцях його друзів, всіх, хто шанував і любив
цього великого мученика України. Вони доклали чимало зусиль, аби увіковічити
пам'ять про побратима. Б. Грінченко взяв на себе підготовку до видання творів
Т. Зіньківського, їх було надруковано у Львові в 1893 і 1896 рр. В. Кравченко
зібрав пожертви на намогильний пам’ятник, кошти надійшли з Одеси, Києва,
Катеринослава, гроші передало і Львівське наукове товариство ім. Т. Шевченка,
очолюване М. Грушевським. Пам’ятник поставлено в 1911 р., який стоїть і
понині на Бердянському кладовищі №1. На могилу письменника приїздили
шанувальники, друзі з Одеси, Петербурга, Києва, Полтави і з інших місць. Слід
завважити, що в останні роки стежка до
його могили, образно кажучи, все менш і менш
заростає травою.
Післямова: Т. А. Зіньківський залишив
по собі нам у спадок чимало художніх творів, публіцистику, серед якої
надзвичайної ваги праця «Молода Україна, її становище і шлях», а також
колоритну епістолярію, багату на художність, етнографію, публіцистичність,
історичні цінності.
Про повне замовчування його імені, про
що зазначено у віршованому епіграфі, про причини цього можна скласти окрему тему для розмови, але все-таки
з цього приводу наведу декілька порівнянь та деякі міркування. Наприклад,
прихована частина творчої спадщини І.
Франка у підрадянський період перебільшувала дозволену, це була
публіцистика,наукові праці на економічні, фінансові, політичні, соціологічні,
релігійні теми; а на базі дозволеної
частки з нашого генія «зліпили» соціаліста, революціонера, каменяра,
знову ж таки в розумінні – соціалістичного
революціонера. Якщо взяти Л. Українку, то їй була приписана участь у
перших марксистських гуртках, мабуть, про всяк випадок ім’я великої поетеси
приставлено і до театру російської драми в Києві. Але художні твори Т. Зіньківського практично
неможливо перетлумачити, а публіцистика
взагалі була і є вбивчою для будь-якого імперства, як такого. Це і визначило його долю: піддано замовчуванню, штучно викреслено
імперськими режимами з історичної ходи рідного народу – тобто заодно і нашу долю: перебувати у безпам’ятстві.
Тому людність української землі, основу якої складають українці, і є нещасною…
бо позаяк не знає – якою б могла бути
щасливою, якби збагнула все духовне багатство народу, творене тисячоліттями, а
саме – багатство, попри тотальні заборони і нищення упродовж останніх століть
українського духу і його носіїв.
Страшимося цього небезпечного
становища, хутчій збагнемо те, що первинно належить нам і якому немає ціни.
Володимир Пилипенко,
Бердянський міський осередок ВУТ «Просвіта» ім.. Т.Шевченка
| |
Категорія: Пам'ять | | | |
Переглядів: 828 | Завантажень: 23 |